Direktlänk till inlägg 7 mars 2011

Jaaaaaaaaaaaa!!!!!!!

Av Mia Andreasson - 7 mars 2011 09:25

Har äntligen spårat....i skog!!!! Utan snö!!! Eller i alla fall nästan helt snöfritt... Fick gå lite kors o tvärs på några ställen men i stort sett grön skog hela vägen!! Underbart!  

Melker gjorde ett jättefint upptag och sen bar det iväg som om vi inte hade gjort annat på hela vintern! Jag som var orolig att han hade "tappat stinget" efter ett så långt uppehåll, men icke då! Kan körde ner näsan i backen och svansen gick oavbrutet så jag tror han var precis lika glad som jag!


I väntan på att spåren skulle ligga till sig så körde vi lite jakt.

Kanon, för att vi var på skyttebanan och det smäller ju mest hela tiden så detta med skott avdramatiseras rätt så bra!  

Gjorde markeringar i snårig och buskig terräng så han fick lyssna ordentligt efter dunsen för att lokalisera..och sen använda näsan för att hitta. Första missade han och sprang runt länge och letade men sen kom han på att det nog vore smart o ta till öronen också.. Resten gick kanon! Snabb ut, snabb in och fina avlämningar!


Gjorde linjetag efter detta och det börjar sitta riktigt bra så jag tänkte utmana med störningar på väg ut alt in... Störning i form av dummy som kastades över hans väg inga problem på vägen in, men när vi skulle göra samma på vägen ut och den hamnade lite fel dvs rakt framför fötterna på honom så tvärnitade han, vände sig om tittade på mig, tittade på kastaren och såg ut som om han sa: Va f-n håller ni på med?! Skulle inte jag springa "ut"? Matten föll ihop i ett asgarv...  

Han är ju för härlig!!

Avslutade det hela med dirigeringar. Detta är vi både rätt så nya på och det märks att det inte polletten trillat ner riktigt på labradoren, men han klarade dom flesta... Kul var det, och en underbar dag i solen!  


Har för första gången i mitt liv skjutit lerduvor också! Hur kul är inte detta?! Och hur svårt var det inte när dom kom flygande? Jag träffade stillastående mål utan problem men sen körde det liksom ihop sig lite... Men detta var säkert inte sista gången, så övning ger väl färdighet?


På lördagen körde jag och Erika ett pass lydnad+ upplet.

Jag körde 2 st kedjor.

Första var: Ingång, ff, ink med ställande samt framåtsändande. Belönade inkallningen på andra sträckan.. I stort sett gjorde han detta helt ok.. Andra benet på framåtsändandet var väl inte helt ultimat (någon tidig i nedgången av tempo och sen något snabb på långsamtgåendet..)men hade inte hjärta att bryta så sent i kedjan för det lilla...

Andra kedjan: Transport till kryp, nedläggande (vilket han fuskade på och vi fick göra om..),kryp(jättefint!!) och sen skall (tog hjälp av vägg men han satt still!!)och avslutade med tungapport (bra tempo ut, men något långsamt in..).

Har ju helt klart massor att jobba på men det känns som om han börjar "orka" med kedjorna mycket bättre!


Efter detta åkte vi till berget och körde upplet. Kraftig sidvind i öppen hage.

6 st föremål i två korridorer. Han jobbade på fint! Bröt honom 2 gånger då han inte gick rakt och då korrigerade han  sig och gick rakt och fint ut i rutan.


Summa summarum så har det varit en härlig hundhelg precis i min smak! Nu hoppas vi bara att vi kan göra om detta nästa helg, och nästa och nästa och....sen är det tävling!


Tjing!!  

 
 
Heléne

Heléne

7 mars 2011 19:06

åhhh nu blir jag avundsjuk, vi har fortfarande massor av snö i skogarna, vi fick dock spårat ändå i helgen, men bara på ängar... fast jag är väl nästan lika glad för det, men guuud vad skönt det hade varit att få komma ut i skogen igen!
Härligt att kedjorna börjar funka bättre oxå, det är ju såå roligt när man väl kan börja tänja lite mer på lydnaden o kunna ladda upp lite mer inför tävling :-)

http://www.nogg.se/startpage.asp?idHomepage=10762

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia Andreasson - 14 februari 2012 16:20


.....ja mycket är det som ska hinnas med....Självförvållat - javisst! Men det är ju så kul när man har en hund som Melker som bara älskar att arbeta!! Har så smått börjat anmäla till lite tävlingar bla spår i Kungälv under påsken och förhoppningsvi...

Av Mia Andreasson - 11 oktober 2011 11:39


Oj vad tiden går fort!! Dagarna bara rullar på i ett rasande tempo....kanske beror på att man alltid har fullt upp? ;) Har i vilket fall sen sist äntligen fått till ett mycket lyckat prov i jakt och ett 1:a pris blev betalningen för det!!   Melke...

Av Mia Andreasson - 13 september 2011 09:43

Hur mycket kan det egentligen regna?! Nu är det till råga på allt storm också!! Vi var 6 st tappra som träffades på Backamo för lite jaktträning igår kväll..Och herregud va det regnade!!   Delade upp oss i två gäng och körde i omgångar. Jag och...

Av Mia Andreasson - 12 september 2011 10:40

Jajjamän!! Nu har det hänt! Godkända i Elitklass spår minsann!!   Inga jättepoäng och mååånga missar men är ändå nöjd med att vi genomförde hela tävlingen samt fick fullt på både upptag o spår!   Det hela kom lite plötsligt då jag stod som 8:de...

Av Mia Andreasson - 3 september 2011 11:18

Tydligen så var det några som faktiskt läste min blogg men som inte har FB så jag fortsätter skriva lite här ändå!!    Denna vecka har varit full av träning för min och Melkers del... Började ju med ett jaktprov förra lördagen och som faktiskt fick...

Skapa flashcards