Direktlänk till inlägg 14 mars 2011

Ibland blir det inte som man tänkt sig....

Av Mia Andreasson - 14 mars 2011 10:18

Har haft en härlig hundhelg med både spår, upplet, jakt och lydnad....med blandat resultat....

I lördags var jag och Erika vid foten av Hunneberg för att träna våra hundar i upplet och jakt. Jag passade på att lägga ett spår i en av hagarna (det är skog/gräs). La märke till alla dessa drivor av rådjursskit när jag gick spåret och vi har även sett massor av rådjur som gått omkring där vid tidigare tillfällen... I vilket fall - la mitt spår och började sen med upplet.

Melker gick kanonfint ut på första föremålet...sen kom han på att marken var fylld med alla möjliga små läckerbitar...  Paus för honom och så fick Noa köra i mellan.... Detta blev han taggad av och insåg nog vad han kunde missa så sen gick det bra utan några mellanmåls-pausar i rutan...  


Även Isack fick vara med på ett upplet och både jag o Erika bara står o ler när han kör! Han är ju så söt!!! Springer ut så fort han kan (inte speciellt fort med andra ord..)och det syns verkligen på hela hunden vad glad han blir när han hittar ett föremål! Likadant när han inte hittar....då blir han verkligen bekymmrad...Men denna gång så hittade han alla utan problem! Känns så bra när även den gamle får vara med o göra lite grann..  


Efter alla hundar kört så började jag köra jakt med Melker medans Erika gick till bilen med Scout. Jag började med linjetag. Han var med mig ute och såg att jag lade 4 st, gick i båge tillbaka och skickade. Inga problem...backade ca 20 m till. Samma sak här... Tog en paus och körde lite dirigeringar. Det börjar nog sitta nu tror jag!!Sen gick jag tillbaka till linjen... Till detta sista skick så hade jag backat så jag var nog ca 150-200 m ut från "målet". Han gick rakt och fint!!


Erika kom tillbaka och jag började köra "fyrkanten" och tränade egentligen mest fotgåendet till en början. La sen ut dummys bakom mig och skickade både på linjetag och övade stopsignaler... Det första gick det bra...sen började han missa,glömma vad han skulle göra mm.. Både jag o Erika antog att han var trött nu så vi avslutade med några markeringar. Här gjorde han också en konstig sak - sprang ut på en markering, stannade halvägs ut och kollade på Erika...Det var precis som om hon helt plötsligt var jättekonstigt?    Fattade "nada"..


Efter en sanbb koll på klockasn så insåg jag att mitt spår nu hade legat ca 2½ timme...Så istället för att Melker fick vila i bilen en stund så blev det spår direkt.

Upptaget gick bra, han började att gå bakåt men ändrade sig efter ca 5 m. Låg på bra i början, men sen....Kan väl säga att hade det varit tävling den dagen så hade jag varit hemma igen - tidigt!! Alternativt borta, borta i skogen...lääänge!! Han snurrade och velade och for.....Missade pinnar, gick rakt fram i vinklar...  Märktes vad störd han var av rådjuren...Konstigt - för det har han aldrig visat tidigare..Dock var här ju vääääldigt mycket spår, bajsar mm...

Till slut tog vi oss runt men lätt var det inte!!

Skulle ju naturligtvis inte tagit spåret då jag visste att det var svårt och att han var trött , men när man ändå lagt ut det så är man ju så dum så att man inte kan hålla sig, utan måste testa....

Bekymrad matte åkte hem....


På söndagen skulle vi egentligen kört sök men efter lördagens otroligt dåliga spår så gav jag mig ut för att spåra istället.

La ett ca 700 m långt spår som fick ligga i 1 ½ tim. Passade på att köra lydnad då jag väntade och hans fria följ var väldigt fint denna dag! Tom högersvängarna var ok!!


Tillbaka till spåret....Påsläppet helt ok, tog spåret åt rätt håll direkt! Sen bar det av! Tog alla sina pinnar, säker i vinklarna och snabbt på spåret efter avbrott och belöning!  Tempot  är fortfarande något högt så det får vi jobba med men vi kom runt utan problem! Matten lycklig igen!! 

Nu får vi se om jag kommer med i Halmstad, för i så fall är nästa helg sista helgen för spårträning.... Men som jag sagt förr - har egentligen inga större förhoppningar på denna första tävling efter ett såpass långt avbrott som vi haft nu, men det är kul att komma igång!


Idag står det hundsim på schemat så den långbente svarte kommer att vara lycklig ikväll!


Ha det!  


//Skogsmulle


 
 
Ingen bild

Eva M & Mango

17 mars 2011 19:57

Vad härligt med ordentlig hundträning!! Här i Uppsala ligger snön fortfarande kvar och vi går bara och bönar och ber om att den ska försvinna SNART! Har bara blivit lydnadsträning och lite rapportträning den senaste tiden. Ska starta trean den 2 april. Hoppas ni kommer med i Halmstad och lycka till! "Våriga" hälsningar från Eva och Mango (Mandylike's Painstaker)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia Andreasson - 14 februari 2012 16:20


.....ja mycket är det som ska hinnas med....Självförvållat - javisst! Men det är ju så kul när man har en hund som Melker som bara älskar att arbeta!! Har så smått börjat anmäla till lite tävlingar bla spår i Kungälv under påsken och förhoppningsvi...

Av Mia Andreasson - 11 oktober 2011 11:39


Oj vad tiden går fort!! Dagarna bara rullar på i ett rasande tempo....kanske beror på att man alltid har fullt upp? ;) Har i vilket fall sen sist äntligen fått till ett mycket lyckat prov i jakt och ett 1:a pris blev betalningen för det!!   Melke...

Av Mia Andreasson - 13 september 2011 09:43

Hur mycket kan det egentligen regna?! Nu är det till råga på allt storm också!! Vi var 6 st tappra som träffades på Backamo för lite jaktträning igår kväll..Och herregud va det regnade!!   Delade upp oss i två gäng och körde i omgångar. Jag och...

Av Mia Andreasson - 12 september 2011 10:40

Jajjamän!! Nu har det hänt! Godkända i Elitklass spår minsann!!   Inga jättepoäng och mååånga missar men är ändå nöjd med att vi genomförde hela tävlingen samt fick fullt på både upptag o spår!   Det hela kom lite plötsligt då jag stod som 8:de...

Av Mia Andreasson - 3 september 2011 11:18

Tydligen så var det några som faktiskt läste min blogg men som inte har FB så jag fortsätter skriva lite här ändå!!    Denna vecka har varit full av träning för min och Melkers del... Började ju med ett jaktprov förra lördagen och som faktiskt fick...

Skapa flashcards