Alla inlägg den 24 mars 2011

Av Mia Andreasson - 24 mars 2011 20:38

Så börjar rasbeskrivningen av Labradoren i mitt hundlexikon...Något i denna beskrivning har inte förståtts av min labbe i alla fall....  

Visserligen älskar han att bada - när han vill, och där han vill men detta kunde enligt honom kvitta!!

Var på Edets brukshundklubb igår och skulle köra lydnad med Erika. Kan ju säga att planen var allt annat än torr men han brukar inte bry sig när man är ute annars så...

Hade planerat 2 st kedjor men gav upp halvägs genom den första...

Svart labrador ville inte sitta , men gjorde detta under protest och var då väldigt noga med att hålla svansen 5 cm ovanför marken.. Såg nästan äcklad ut när han skulle springa fort och det stänkte om tassarna, för att inte nämna omvägarna genom gruppen för att undvika väta....  


Insåg att detta är vår absolut svagaste punkt så....Då får vi väl träna på detta!!

Idag letade jag upp en ganska så kladdig gräsmatta för att börja "operation gilla väta"!!

Körde mest fart och lek så att han skulle tycka det var ok. Inkallning med ställande, race mot tungapport (han mot mig) och olika "ta-den!!" lekar. Tror att han tyckte det var kul och i slutet körde jag fritt följ och tom lite kryp och märkte då inget av vätan.     


 Slutsats:

Det är superviktigt att han varit ute och blivit ordentligt blöt innan man ens försöker köra riktiga moment och detta är ju en viktig lärdom att ha med sig till kommande tävlingar!


Nu är han emmellertid torkad och ligger som en stor svart boll och sover gott i mattes säng!


Tjing!!


PS.Bilden är från en solig dag innan gräsmattorna han tina... DS


 




Skapa flashcards