Alla inlägg den 10 april 2011

Av Mia Andreasson - 10 april 2011 21:25

Idag har jag och Melker gjort vårt första jaktprov i Nkl! Det var ett inofficellt prov och perfekt för oss för att testa vart vi står och ge oss båda lite erfarenhet!

Strålande sol, varmt och skönt har det varit och tur var väl det för vi var där 09,00 och jag startade först 14,30! Lååång väntan för pigg labrador...  

Det har ju för oss (liksom alla andra) varit en vinter utan speciellt mycket jaktträning och framför allt inte i vatten..så resultatet idag var jag jättenöjd med! Bitarna som har med lydnad att göra sitter fin-fint! Han är stadig, knallar inte, går fint vid min sida trots att skytten är framför (svårare än vad det låter när man har retriever), men detta med vilthantering måste vi öva mycket på dom närmaste veckorna!! Jag är ändå glad, för förra året vid denna tiden tog han inte ens i en fågel och nu hämtade han rubbet men la ner and samt mås några meter innan mig..   Det är ju just efter vatten (speciellt kallt sådant) som det är såååå svårt att inte skaka och släppa...

Provet började med en enkel markering som dom bara såg bågen på men ej nerslaget. Stadig och detta gick bra! Nästa var vatten. 2 st enkla markeringar. Han går i vattnet jättebra och tar viltet kanon men tyvärr så la han båda innan mig och jag tyckte bara det kändes dumt att stå där o tjata då jag vet att han inte kan detta, så jag mötte upp och tog dom själv...

Efter detta var det sök. SVÅRT!!! Sökrutan låg med ena kanten mot sjön dom precis badat i och den andra gick på andra sidan av en stengärsgård som dom skulle över, sasmt en stengärsgård tvärsöver rutan längre ut.Hög svårighetsgrad för att vara ett sök i Nkl... Alla som kollat sa samma sak och Melker startade ju näst sist. Kan säga att det var en väl inpissad ruta på sina ställen!! Det verkarde som om dom inte trodde att rutan var längre än ca 50 m för där vände alla utom 2 st hundar (en golden och en tollare). Efter hundarna hade tagit in ett par vilt så skulle man skicka ett linjetag mot ett bestämt mål, för att sen återuppta söket?? Här gick många bet kan jag säga! I vilket fall så plockade han in 4 st vilt sasmt klarade dirigeringen bra! Nu gick avlämningarna bättre men behövs finslipas även här! Det är sån skillnad mot när han går på dummies, men tränar man inte med vilt tillräckligt så får man skylla sig själv! Jag tror helt enkelt inte han riktigt har kläm på att man ska lämna hos matte precis som med dummie...

Efter sök var det ytterligare en enkel markering och sen fick vi ha passivitet då nästa ekipage körde enkel+vatten. Detta gjorde han bra!

Fick fin kritik men han tryckte ju naturligtvis på detta med avlämningar så nu har jag även träningsplanen skriftlig..  

Efter provet gick vi ner mot sjön för att bara låta hundarna röra lite på sig och då såg vi en and som sista ekipaget ej hade tagit in. Melker tog den på en dirigering men släppte även denna gång innan mig...  Nu blev matten lite sur och sa till sin hund att så där gör vi inte! Melker såg mest förvånad ut..Jag slängde tillbaka anden och han hämtade igen. Denna gången så kom han ända in!! Massor av beröm och plättar!! Kastade ut ytterligare en gång och nu var jag ca 5 m upp på stranden. Han kom så fint och lämnade i hand innan han skakade så...Känner att detta är ett ganska så lättlöst "problem" bara han får träna det!! Nu är det vilt som gäller varje träning tills nästa prov, som vi mer taggade till än någonsin(för då är det på "riktigt"...)!

Det hela slutade med ett andra  pris denna dag men både matten och hunden har lärt sig massor av nyttiga erfarenheter! En underbart kul och lärorik dag med trevliga medtävlande och perfekta väderförhållanden! Lite bilder från dagen...

              


Skapa flashcards