Alla inlägg den 26 april 2011

Av Mia Andreasson - 26 april 2011 15:16

Är så otroligt nöjd o glad över helgen som varit!

Vi (jag och Melker, då Isack hade det bättre med "mor-mor" o "mor-far" i stugan)har varit på läger i Halmstad från torsdag tom måndag. Hur kul har inte detta varit?!


Är så oerhört tacksam för att jag får lov att lära känna alla dessa kunniga människor och få ta del av deras visdom och kunskap inom hunderiet!!    


Vi samlades redan på torsdagkväll och efter att husvagnar och rum ställts iordning hade vi lite grillning och försökte få någon ordning på vem som skulle köra vad på fredagen...  

Vi hade detta läger ingen instruktör utan var o en skrev upp vad man ville träna förmiddag resp eftermiddag och slog sig sen ihop med likasinnade till en grupp hjälpte varann och gav tips o ideér. Måste säga att detta koncept fungerade över all förväntan! Fick på detta sätt tränat precis det vi behövde!

Jag började fredagen med att köra sök. Vi var 4 st i den gruppen, så den var liten men naggande god! Vi klarade oss fint! Det var jag med Melker, Ann med sin labbe Pommac, Tina med sin Hofawart Cobra, och Christer med "Latjo-Lajbanlådan" Falco!  

Körde även upplet då vi ändå var i skogen. Här blev jag o Melker lite ovänner då han tyckte det skulle vara helt i sin ordning att stanna o nosa och kanske kissa lite(detta han han dock ej då matten kom farande...).


Eftermiddagen ägnades åt lydnad och här visade den svarte upp ett riktigt fint framåtsändande samt att vi fick ett kanontips ang krypet! Nu jäklar ska vi få till det!!

Trött matte och hund rasade nöjda men trötta ihop i vagnen efter gemensam pizzakväll och någon öl..

Upp igen 07,00 nästa dag.. Nu var det spår som gällde! Vi åkte upp till Skedala västra som är ett område med helt fantastisk skog men framför allt ganska mycket viltsvinsbök, och det är ju bra att träna på!  

Medans spåret låg till sig körde vi upplet i en klurig fårhage som gick i etapper...Detta fick vinden att slå åt alla håll kan jag säga! Kul o se hur dom fick arbeta! Jag hade ju bråkat lite med pojken dagen innan så denna dag la jag ut stora lätta saker som han lätt skulle finna. Blev en kalasbra övning!Både matte o hund glada o nöjda!

Spåret gick bra och han markerade alla pinnar som matte hade grävt ner, blandat in skogpinne bland vanliga skogpinnar,och gjort andra svårigheter med! Tyvärr så började han med ett klockrent bakspår, men men....  

Denna eftermiddag ägnades åt jaktträning. Vi fick till 4 rutor likt ett WT (workingtest). I första var det en enkel markering i skog(med skott) och sen direktskick från samma plats, ett linjetag åt andra hållet, ut på ett gärde. I andra rutan var det dirigering (här måste vi träna mycket!)som tur var fick han doft på en dummie då jag skickade åt vänster, så det blev lyckat ändå. I tredje rutan körde jag dubbelmarkering i en backe full av enar(även här med skott), så han såg inte nerslagen. Och slutligen enkla markeringar på vatten. Det är detta sista som är det svåraste för Melker. Stadig - javisst, simmar - gärna....men avlämningarna!!   Fick ändå till rätt många lyckade till slut och då stod jag ändå ca 5 meter upp på stranden.. Men han vill SÅÅÅÅ gärna skaka av sig vattnet efter simturen...   Kanonträning!


Så var det redan söndag....

Samma gäng samlades för att köra sök ytterligare en gång. Jag körde hitta-övningar med Melker men startade med rena markeringsövning utanför.. Nästa gång är det dags att utmana med lösrulle hos figge direkt!

Ytterligare ett upplet och sen vila och lunch.

Eftermiddagen ägnades år mer lydnad och jag körde ingång+ff, slät inkallning från läggande (fast med kommendering) och framåtsändande samt kryp. Trodde Melker skulle vara helt kokt i kolan nu men han höll ihop fint!

Sista dagen åkte jag iväg för att köra ytterligare ett pass jakt(och nu fungerade faktiskt avlämningarna bra!!) och avslutade sen med lite lydnad.


Känns alltid lite vemodigt när ett läger är slut och speciellt när man haft det så otroligt bra! Packade ihop vår lilla vagn och begav oss hemåt mot Trollhättan med massor av träningslust, ideér och tankar.


Stort tack till alla underbara människor och hundar som gjort detta läger till en mycket minnesvärd påsk!! Längtar redan tills nästa år!!  



Over and Out!!





Ovido - Quiz & Flashcards