Alla inlägg den 16 maj 2011

Av Mia Andreasson - 16 maj 2011 22:08

Det var ett bra tag sedan jag skrev något här och det beror mest på att jag faktiskt inte hinner just nu...  Tycker att livet går i ett, så tyvärr har detta med blogg fått stå tillbaka lite... En liten summering av vad vi haft för oss kommer det i alla fall här nedanför...


Hade ju vårt allra första jaktprov i Kilanda i början av denna månaden och det var en upplevelse vill jag lova!! Provet var lagt på en myr med en å i... I denna å låg det för dagen en röd roddbåt med funktionär i.... Så fort vi kom fram så sneglade Melker på denna konstiga varelse mitt på vattnet...Borde ha fattat då... i vilket fall. Vi började med en enkelmarkering i ljung och mossa.Denna klarade han galant! Sen skulle man vända sig 45 grader och skicka på en enkel som föll på vatten... Melker sprang på given signal fram till vattnet men blev ståendes, tveksam, avvaktande på strandkanten...Jag blev alldeles paff då Melker mer är känd som ett riktigt vattendjur än en badkruka...  Då kom det en kraftig vind från vänster där söket låg och naturligtvis fick han då en annan doft i näsan... Aha!! Det ligger en and på land!! Den tar jag!!  Kom in med anden och domaren tyckte jag skulle skicka på vattnet igen... Melker gick nu i men...vad gör han!?! Tar måsen,simmar till andra sidan, går upp, skakar på sig, släpper måsen  , tar upp den igen....och ger den till han i båten!!! Just i detta skede hör jag Gunnar lite tyst säga till dom andra att  "nu hoppar han snart i båten och vill ha skjuts hem..."  Svårt att hålla sig för garv.... Melker hoppade dock i vattnet på nytt då han avlämnat måsen till mannen med årorna, men tack vare detta blev det just denna dag inget pris för oss... Är dock nöjd ändå för efter insidenten med vattnet så gjorde han ett jättefint sök, linjetag samt en avslutande markering!! Tror dock det var lika bra för både jag och han hör nog hemma i denna klassen en stund till...  


Nu i helgen har det varit träninghelg i Halmstad! Trevligt som vanligt och nyttigt som bara den! Bra att få någon annan som hittar alla dumma saker jag har för mig. Erika  alltid på mig om mina konstiga "tå-hävningar" jag gör när Melker gör en ingång, men nu hade jag även för mig något med min högra hand när vi gjorde "höger-om-halt". Lite jobbigt är det när hjärnan vill en sak o kropppen gör en annan!!  


Har spårat och kört upplet i deras helt underbara skogar! Melker fick riktigt krångliga spår båda dagarna! Fia gick ena dagen och Britt-Marie andra. Dom hade bla gått på en stock, gjort återgångar, lagt pinne i spetsvinkel, lagt många på rad, virr-varr mm.Han löste detta jättefint båda dagarna och visst tar det lite tid ibland men han löser det! Det roliga var att man såg skillnad redan andra dagen på tex spetsen och återgången. Han började söka bakåt i spåret mycket snabbare. Mycket duktigt hund måste jag säga!! Matten glad!


På uppletet har vi nu fått en ny nöt att knäcka och framför allt träna på! Rutan var ganska så gles på träd dom första 30 metrarna ut men sen kom det en "vägg" av gran, buskar och sly.Här stannaade Melker först. När jag sen fick honom in i buskagen, så sprang han mer längs med än igenom. Detta hände båda dagarna fast i två olika rutor, men med hjälp så slutade det med lyckande i varje ruta. Men detta var en nyttig sak att komma ihåg att träna för det var inte själklart för Melker. Bra att vi kom på detta nu och inte på tävling! Nu ska här letas efter täta rutor!  


Jag och Fia hann även med ett kortare pass jakt och det passade ju bra då jag snart ska ut på WT i Ökl....Himmel...hur ska det gå?!  

Har sagt att jag ska ta det som en lärdom...Vet egentligen inte alls hur vi står oss i den klassen utan vi tar det som en prova-på-gång och tar med oss resultatet hem som ett facit på vad vi behöver träna på! Kul ska det bli i alla fall!


Nedan följer lite kort från jakten och helgen...notera det rosa monstret som spanade på oss hela helgen.Melker var MYCKET brydd över denna på lydnaden kan jag säga...              



Over and out!



Ovido - Quiz & Flashcards