Direktlänk till inlägg 19 maj 2011

Lydnadsträning och allmänt stugfix.

Av Mia Andreasson - 19 maj 2011 07:38

Igår var det onsdag och lydnadsträning stod på schemat. Vi hade fix&trix kväll på klubben denna onsdag så jag o Erika träffades tidigare för att hinna köra innan. Jag började med Melker som redan var ute och blöt av regnet.

Hade planerat att börja med en kort kedja bestående av: uppställning, metallapportering, hopp och stege och körde efter detta.

Facit:

Metall - inte alls så laddad som jag vill ha honom och därför ett lägre tempo än jag vill acceptera...ok en gång, ingen gång...vi gjorde om igen...

Denna gången bättre men inte lika taggat som vanligt...(vet inte om han är trött då dom varit ensamma på dagarna då jag jobbat och jag tror inte Melker sover då utan har lite koll....). Köpte dock detta och gick vidare i kedjan.

Hopp - Inga bekymmer, tyckte mig höra ett svag islag men det var nog en tillfällighet.

Stege - Lite väl hetsig fram till stegen men sen går det fint. Hoppar dock över sista steget med baktassarna..Är det ok?  

Belönade min kedja och fortsatte sen med att öva på uppställning för stege och att sedan vända åt ett annat håll, bara gå fram till första steget men inte börja klättra mm. Gav effekt direkt! Lugnade ner sig och väntade på mig. Måste öva mer på detta!

Sen gick jag över till att pilla i lite moment. Det blev fritt följ (som jag för dagen var nöjd med). Bra känsla i detta idag och han låg alldeles rätt i aktivitetsnivån!  

Körde sen lite inkallningar med läggande och detta har vi ju inte kört så länge så det är ju inte klart på långa vägar men har en plan och vet vad som ska göras.... Måste dock vara mycket noga med att bara belöna då armbågarna är ordentligt i och det kan vara nog så svårt att se framifrån på avstånd...Erika fick klicka idag.


Framåtsändandet är ju som det är...Ett riktigt pet-moment. Plockar isär, sätter ihop, plockar isär igen....   Måste dock bestämma mig för hur stor tolerans jag ska ha för var han går ner i tempo då inte targeten är där och exakt hur mycket han faktiskt måste gå ner..


Efter detta hämtade Erika Scout medans jag körde krypet.

Kör numera med skål snett framifrån på Melkers vänstra sida, och så går jag runt honom tar en godis och belönar från utsidan. Dett har verkat vara en bra metod men igår var det liksom mer varannat steg som var bra...  Skitmoment!!


Kvällen avslutades med att vi klippte lite sly och rensade lite ogräs samtidigt som ett gäng dyblöta, men dock väldigt glada hundar rusade runt o busade. Underbart att se! Känns så gott i mammahjärtat då min goaste Isack är med o leker fortfarande!  

Nu är grabbarna i stugan ett par dagar så att jag kan jobba länge på dagarna men planerar lite spår på lördag och jaktträning på söndag! Tycker inte om att inte ha dom hos mig men vet ju att dom har det kalasbra där ute med en stor tomt och en hel sjö att leka på/i!


Over and Out!

 


 
 
Erika, Noa & Scout

Erika, Noa & Scout

20 maj 2011 06:33

Du får tänka på att hundarna har det mycket härligare i stugan än ensamma i lägenheten när du jobbar, men jag förstår att det känns tomt! Jag är halv utan mina hundar....

http://www.springertok.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia Andreasson - 14 februari 2012 16:20


.....ja mycket är det som ska hinnas med....Självförvållat - javisst! Men det är ju så kul när man har en hund som Melker som bara älskar att arbeta!! Har så smått börjat anmäla till lite tävlingar bla spår i Kungälv under påsken och förhoppningsvi...

Av Mia Andreasson - 11 oktober 2011 11:39


Oj vad tiden går fort!! Dagarna bara rullar på i ett rasande tempo....kanske beror på att man alltid har fullt upp? ;) Har i vilket fall sen sist äntligen fått till ett mycket lyckat prov i jakt och ett 1:a pris blev betalningen för det!!   Melke...

Av Mia Andreasson - 13 september 2011 09:43

Hur mycket kan det egentligen regna?! Nu är det till råga på allt storm också!! Vi var 6 st tappra som träffades på Backamo för lite jaktträning igår kväll..Och herregud va det regnade!!   Delade upp oss i två gäng och körde i omgångar. Jag och...

Av Mia Andreasson - 12 september 2011 10:40

Jajjamän!! Nu har det hänt! Godkända i Elitklass spår minsann!!   Inga jättepoäng och mååånga missar men är ändå nöjd med att vi genomförde hela tävlingen samt fick fullt på både upptag o spår!   Det hela kom lite plötsligt då jag stod som 8:de...

Av Mia Andreasson - 3 september 2011 11:18

Tydligen så var det några som faktiskt läste min blogg men som inte har FB så jag fortsätter skriva lite här ändå!!    Denna vecka har varit full av träning för min och Melkers del... Började ju med ett jaktprov förra lördagen och som faktiskt fick...

Ovido - Quiz & Flashcards