Alla inlägg under juni 2011

Av Mia Andreasson - 28 juni 2011 09:16

Nu står semestern precis framför dörren och husvagnen börjar packas!! Härligt!

Drar iväg på måndag v 27 och då till Varberg sen går vi en kurs hos Jenny W på torsdag. Ska bli kul att komma dit igen! Får allltid mycket bra tips och ideér!


Hade för övrigt ett grymt bra pass med Erika framför polishuset igår! Är supernöjd med Melkers framåtsändande och att ha gått från target till mini-musmatta har verkligen gjort skillnad! Han har en helt annan förståelse för gruppen, stannar inte på mattan utan har den bara som en "reminder" om att "här ska man gå ner i tempo".. Hoppas, hoppas, hoppas det håller i sig nu!!!   


Körde även några tempoövningar på metallen för att få upp farten och gripandet igen. Har använt den liiiite väl mycket i kedja ett tag och naturligtvis har vi tappat några detaljer på kuppen.. Igår var han emellertid på hugget. Sprang bra, och grep bra!


Passade även på att köra fritt följ när jag hade Erikas kritiska ögon på oss.. Både jag o Melker kan hitta på både det ena och det andra ibland så det behövs någon som petar på oss ...  Körde detta i andra passet och då går det ju alltid bättre då han inte är så het längre. Fick nog tom till några riktigt bra högersvängar!!  


Krypet artar sig väl men är inte riktigt så som jag vill ha det eller jag vet att han kan.... Han börjar bli duktigare på vinklar och att starta efter halt men kunde vara lägre i bak.. Fortsätter jobba som förut då han är rätt i modus och aktivitet..


Avslutade det hela med en plats tillsammans med Scout (samt 5 grabbar som kastade rugbyboll precis bredvid...).


Tack för ett kanonpass Erika!!  


Idag står det jaktträning på schemat. Ska köra linjetag både på vatten och på land. Känner att vi tappat mycket sen Wt:na och nu gäller det att backa och att få upp förtroendet hos Melker att jag faktiskt vet vart dom ligger!!

Behöver även öva på stop samt närsökssignaler...

Ja, här finns att träna på!! Och tur är väl det, för hade vi verkligen tyckt det varit roligt om det gick bra HELA tiden??  


Over and out!!



 

Av Mia Andreasson - 15 juni 2011 22:27

   ...med att uppdatera bloggen!   Men det kommer alltid så mycket annat i vägen och en dator ser inte så lockande ut efter att ha stått vid en hela

dagen....roligare att träna hunden!! I vilket fall...'


Hänt sen sist:

Vi har varit på vårt sista av 3 WT i Ökl och avslutade i alla fall med bästa poängen hittills! Melker är ju inte på långa vägar klar för alla dessa svårigheter dom hittar på men ville ju vara med på dessa tre tävlingar för att just se hur svårt det är och vad som kan hända. Har fått med mig massor av värdefulla tips och ideér på vad  vi ska träna på och hur vi ska lägga upp träningarna framöver!   


På detta sista WT så klarade han dom tre första stationerna galant då det var rena markeringar, vilket han är en klippa på! Sen....blev det dirigeringar med störning på både 4:de och 5:de rutan....  


Första var en dummy som föll till vänster och sen skulle vi skicka dolt linjetag ca 50-75 m... Jag hade sån tur så att Melker inte såg dummyn som kastades och blev då lite lätt positiv...MEN vad gör han då?? Jo jag skickar på "ut", han springer ca 15 m rakt ut sen tvär vinkel åt höger, rätt in i skogen!!! "Jag vet att den föll här matte!!  Vänta ,så ska jag hitta den!!" Jag visslade in honom....ingen Melker....visslade igen....Melker tittar ut från skogen , typ " och??"" Jag försöker med ett nytt "ut", han lyssnar(kors!!!) springer ut till rätt plats, jag visslar "närsök", han drar in i skogen igen... Suck!! Matten ger upp....  


På sista rutan drog dom först en dummy rätt över vår färdväg, och denna skulle INTE hämtas in!!! Vid detta laget så var Melker ganska så trött i kolan efter 4 rutor och massor av spännande saker så när jag sa att : "Den är nej..."och försökte ställa upp för linjetag, så såg man på hela han att han tänkte "säg vad du vill kärring - den dummyn ska jag ha!!" Jag gjorde ett par försök men han kom bara närmare och närmare den "förbjudna" dummyn. Kände att det bara blev knas då min hund faktiskt inte förstod vad jag ville men lyssnade ändå på stop och frågade varje gång..Nollan var ett faktum..  


Nu låter det som jag var jättebesviken men det var jag faktiskt inte! Han var superduktig på det han  kunde och det enda som jag faktiskt tyckte han borde gjort bättre med den kunskapen han har var att lyssna på pipan och inte ta så mycket egna initiativ....Har märkt efter dessa WT att han blivit lite loj för pipan. Antagligen är det inte så konstigt då man visslar och blåser och härjar för att klara sina rutor men det är sällan man kan fullfölja genom att tala om vad man menade... Nu ska här backas lite i träningen och framför allt träna massor av dirigeringar!!!



På brukssidan petar vi just nu i det mesta men känner att krypet är på rätt väg!! Nu kan han både höger o vänstersväng utan att bli högre!!  

Däremot har vi tappat något på gripandet av metallen så här har jag idag varit ute och plockat det ur sitt moment och bara kört just detta.

Framåtsändandet går ju upp o ner men nu har jag tagit bort targetpinnen och kvar ligger en litet drickunderlägg. Han går ner fint i tempo och startar långsamt vid denna! Körde ett pass på klubben igår och var riktigt nöjd men hur det tar sig!

Ett annat av våra problemmoment har ju varit skallet. Att skälla är svårt tycker Melker, men att skälla OCH sitta still är ÄNNU svårare!!  

Känner dock att vi börjar få fint flyt och fler o fler skall på rad utan att han hoppar iväg speciellt mycket. Helt still sitter han inte, men så tar han ju in för kung o fosterland också!   

Nu har vi en hel sommar på oss att träna både bruks och jakt. Ska anmäla mig till Västras tävling i Juli(jakt) men något bruks blir det inte förrän september.

Några bilder i från dagen...

  I väntan på markering....

  Jag har den!!!


  När är det MIN tur...?? (Skulle vilja se den schäferägaren som binder upp sin hund så här och går därifrån utan "plats" eller stanna-kvar-kommando...  )

  Äntligen!!! Vatten!! Det bästa av två världar!! Hämta dummy OCH bada!! Äkta labradorlycka!


Over and out!!


Av Mia Andreasson - 1 juni 2011 19:35

...för på måndag ger vi oss av mot Borås och Wt nr 2! I måndags träffade jag Heléne och Vinna och körde lite jakt i Lilla Edet. Vi började uppe vid Ryrsjön med linjetag ut mot ett par små öar. Melker såg inte när dom kastades ut men hörde garanterat plasken. I vilket fall så löste han detta perfekt. Det var nästan komiskt att se honom när han kom upp på ön, tog sin dummy och letade efter vägen runt....Ha! Tji fick du!! Simma tillbaka tack!!   Snopen Melker kom tillbaka samma väg som han gav sig av. MYCKET bra träning då han börjat ta landvägen om det går på tillbaka vägen.

Hit ska vi åka ofta o köra!

Fortsatte sedan nere på Edet´s "gamla" bruksplan med långa markeringar i besvärlig terräng. Är grymt impad av Helénes kast! Jag brukar inte komma hälften så långt som hon (men så sitter inte mina dummy´s i träd heller...  )och hon fick iväg dom över en väg och i någon form av grön växtlighet. Svårt. Första gången krävdes det en del dirigeringar men andra gick klockrent! Övergick sen till att köra dirigeringar och här fick jag se vad besvärligt Melker hade, att utan mitt stöd springa precis förbi Heléne o ta en dummy. Efter ett antal försök gick även detta bra! Efter detta vända jag upp mot där vi kört markeringar och skickade på ett linjetag då det låg en dummy kvar här. Inga tveksamheter! Avslutade dagen med ett sök där vi skickade Vinna och Melker varannan gång. Mycket bra jobbat av labradorerna!! Bra träning som peppade oss ännu mer inför måndagen. Ska bli kul o se vad dom hittat på denna gången... Bring it on!! We are ready!!  


Skapa flashcards