Alla inlägg under juli 2011

Av Mia Andreasson - 14 juli 2011 21:57

Har haft 10 helt underbara dagar , med sol, bad och allmän avkoppling, men visst är det alltid skönt att få komma hem igen! Efter att ha levt på ca 5 kvm med 3 stora hundar och en man så känns helt plötsligt min lilla lägenhet som ett stort slott!! Bara detta att kunna duscha utan ha med sig fem-kronor och att sen ha plats att föna hår och fixa till sig känns som värsta lyxen!   


Idag har det varit allmän fix o trix på förmiddagen och sen var det klubben och ett pass lydnad som gällde. Och vilket pass!! Ibland så känns allt bara bra!! Både min hund o jag var riktigt taggade idag och det kändes att vi var på samma våglängd så att säga. Visst blev det både missar och annat , men vi hade det så kul!!


Fortsatte att köra detta med nosduttar i min handflata och det sitter fint nu så jag la till att han skulle göra samma sak med en boll.Detta klurade han snabbt ut så jag utmanade med metallen, bara för att se om han förstått det hela.. Jajjamän!! Bra fart och ett rejält tryck in i handen på mig!!! Köttbullarna haglade och matten jublade!!!  


Fortsatte sedan med inkallningen då jag vill få honom att vända o springa tillbaka för att få belöning kastad över huvudet (står mer om detta i tidigare inlägg). Har mixtrat lite på stranden och på promenader men tar nu in det i momentet. Han gjorde många mycket bra ställanden idag, men om det beror på dagsformen eller det nya "stick-iväg" vet jag inte.....


Utmanade på framåtsändandet genom att köra direkt utan target och även detta satte min lille svarte idag!!! Men - hallå!! VAR är alla tävlingarna när man vill ha dom!!!    

 Sen bara det fortsatte... fria följet bättre än på länge, skällde 2 ggr och var tyst mellan, kröp som värsta daggmasken och gick på stegen så noga, så noga.....

Vet inte varför allt stämde idag...Kanske Melkers sätt att peppa sin matte till att fortsätta träna då det går mindre bra..??  Ge mig ett ljus i mörkret ibland??  


Hem o vila ett par timmar innan det var dags för jaktträning på Hunneberg.

Även detta gick faktiskt bättre än genomsnittet idag!  

Körde långa linjetag över fält blandat med markeringar i tallbacke. Märkte att vi måste köra många bakom och i närhet av kastare för det är här han har det svårt... Vågar inte alltid passera nära eller ta något nära kastaren/skytten.

Körde dubbelmarkering på vatten som han tyckte var svårt sist , men nu var det inga som helst problem bland alla näckrosor mm! Avslutade med markering på vatten som han inte fick ta direkt utan han skulle ta ett linjetag parallellt med vattnet först. Klockrent!! Vilken dag han haft min lille svarte!! Ska nog åka på semester oftare om detta blir resultatet!!  


Nu är det soffläge med varm choklad som gäller efter att vi varit ute i ösregnet!


Over and out!!


  Black Beauty.....   Världens sötaste killar....   Utsikt från husvagnen.Fantastiskt månsken över havet.   Häftig kustlinje tagen från Ale-stenar





Av Mia Andreasson - 8 juli 2011 11:19

  ...så kan vi nog summera dom första dagarna på vår semester! Är nu i Falkenberg. Skulle egentligen åkt härifrån idag men vi stannade en natt till då jag inte var här på campingen utan hos Jenny på kurs hela dagen igår... Idag blir det lite hundträning på stranden och sen en cykeltur in till centrum och ett besök vid Laxbutiken... Mums!  

Hundarna bara älskar dessa långgrunda stränder där dom kan springa långt ut i vattnet för att leka eller hämta bollar mm! Härligt! Kan bara inte fatta att jag snart redan har haft en vecka semester...  Det gäller att njuta sålänge det varar...


Var som sagt på kurs hos Jenny Wibäck igår. Temat var "moment! Så vi skulle in o peta i det mesta.... Började med metallen som jag tycker vi tappat farten in på. Grejjen är ju den att han går ner i tempo halvägs in (ovanligt va??!!). Fick tipset att lära honom att trycka in apporten i vänsterhanden och tycka att det är häftigt som bara den...på det sättet kommer han öka i intensitet ju närmare mig han kommer! Kan ju även hjälpa honom lite med att visa handen då han är på väg in. Bra tips,smart... låter ju lätt i teorin, så nu ska vi "bara" se om vi kan omsätta det i verkligenheten också!!  Kommer att börja med en leksak, penna eller något annan struntsak så att vi inte tjatar ut metallen...


Körde även inkallande med ställande o läggande och det är ett moment jag inte vet riktigt hur jag ska fortsätta med.. Måste fundera lite... Rådet jag fick av Jenny var att lära honom vända och springa åt andra hållet  - från mig på ett kommando och på så sätt kunna kasta en burk eller boll över huvudet på honom..Är ju fast i hjälpen att lägga något bakom för att få dom bra ställandena jag vill ha... Vet inte riktigt vad jag tyckte om detta så jag ska leka lite med det på promenader  o så får vi se vad det blir av det! Har ju alla möjligheter nu när vi bor så nära låååånga vita stränder!


Det sista på dagen så delade vi in oss i två grupper och jag passade då på att köra krypet. Fick nya ögon som synade oss, och detta var Cecilia och Maria och fick bra förslag på ändringar som gav effekt direkt! Tack för det!!   


Inga världsnyheter som uppdagades under dagen men alltid trevligt att träffa nya hundmänniskor och få Jennys syn på saker o ting! Så både jag o Melker begav oss mot campingen trötta o nöjda vid 17-tiden.


Möttes av en superglad och överaktiv gul labbe som också ville göra nåt, så det blev en tur till stranden med honom och ett par tennisbollar.... Avslutade kvällen med en 4 mils träningsrunda på cykel och en bra DVD...  En bra dag!!  

Nä nu ska tipsen från gårdagen testas!!

Nästa inlägg blir från Löderup.....


Bilder från dagen....


  Ska du springa till matte då?   Hmmmmm........   Vad gör vi nu då?   Sändande av liten Scout till rutan....   Här utförs leken...VAR är rutan??  :)   Jenny  W (hatar när jag tar kort på henne, men det stuntar jag i!  ;)   Hopp o lek!!   Mosad liten svart under tjockis....   ...men han är vacker ändå..:)   Här är ändå mattes ögonsten...Såååå vacker bara genom att vara!!


Over and Out!!










Av Mia Andreasson - 4 juli 2011 21:58

Nu har äntligen semestern börjat för 2011 och jag befinner mig just nu i Varberg med Gunnar. Vi har idag kollat in stranden och slagit läger.. Blev fantastiskt bra om jag får säga det själv!!  Vi satte upp vindskydden utanför markisen och har på så sätt skapat en innergård som hundarna kan vara lösa på.. Kanon!!

imorgon har dom lovat bra väder så det blir en dag på stranden som Ledin skulle säga..  

Hundarna har redan testat ,men vi tvåbenta gick bara till knäna då vi ej hade badkläder med oss, annars hade vi garanterat hoppat i för det är minst 22 grader i vattnet!! Känns som värsta utlandssemestern!!     

Här är vi fram tills på onsdag då vi förflyttar oss ytterligare några mil söderut och landar närmare bestämt i Falkenberg.


På hundträningsfronten så gjorde jag igår ett spår med störning i form av svampplockare rätt över alltihop som gick utan problem och ett upplet på gäred (som Melker tycker är svårt, då det påminner om jakt för honom) som gick kanon! Nu blir det lite lugnar ett par veckor men har allt tänkt köra lite jakt trots semester o husvagnsboende, då vi anmält till jaktprov i slutet av Juli.


Ha det så gott för det kommer vi ha(trots löpsedlarnas rubriker idag om kaosväder på väg in...tänk positivit, tänk positivt)!!


  Middag!!  Gunnar i värsta nyduschfrillan...:)



Over and out!!


//Semesterfiraren & co




Skapa flashcards