Direktlänk till inlägg 25 augusti 2011

SM, inspriation och besvikelser....

Av Mia Andreasson - 25 augusti 2011 10:43

Så kan vi nog summera den gångna veckan... Var nere i Värnamo, närmare bestämt på High Chapparall i helgen somvar då SM för brukshundar gick av stapeln. Vet inte vad som hände men vädrets makter var i alla fall med oss! Totalt ösregn då vi med husvagn på släp åkte ner men det slutade i samma stund vi svängde in på campingen och sen var solen framme hela helgen!  

Vilket SM!! Efter lördagens specialer så låg Bernt med Mandylike´s Overdrive först och Anki med Astrid tvåa!!

Spänningen var olidlig då dessa två gick som sista ekipage till lydnaden. Båda gjorde mycket bra ifrån sig men Bernt höll sin ledning och tog hem det hela! Mycket roligt att ha folk man känner på både första och andra plats! Grattis till er båda än en gång!!  


Man blir alltid så inspirerad när man tittar på alla dessa duktiga ekipage och träningslusten är värre än vanligt så...


denna veckan har det tränats på det mesta!

I måndags var jag och Patrik på Hunneberg och körde jakt. Innan vi började så hade jag lagt ut ett spår till Melker som skulle tas efter jaktträningen.

Vi började med en mindre work up och både linjetag och närsöksövningar. Detta gick utan problem!  Har faktiskt fått riktigt bra snits på min närsökssignal a´la Phillip Rogers nu!!

Efter detta tänkte jag köra linjetag rätt över en damm. Började med en synlig markering som han fick hämta. Sen skickade jag på linjetag på samma ställe då Patrik hade lagt ut en dolt dummy på andra sidan... Inga problem!! Matten jublade! Känns himla bra inför helgens jaktprov!!  

Skulle sen ta spåret och antagligen hade det varit ett gäng svampplockare där för han började fint, tog 3 pinnar och sen vet jag inte vad han for runt på...Plockade av honom från spåret...  


Nästa dag(tisdag) kände jag att jag ville ha ett lyckade så vi åkte ut till Öresjö direkt efter jobbet, la 2 st spår ifall han skulle misslyckas med det första. Förutom att det blev bakspår först så gjorde han det mycket bra! Detta var inte speciellt långt så vi tog det andra också som låg ute på en mosse (nyttig träning). Även detta gick kanon (nu utan bakspår...)! Kändes bra i mattehjärtat!    


Sen kom jag hem och fick se att jag var sist på reservlistan till Edets elittävling... F-n!! Jag som var sååå laddad!!  Besviken gick jag o la mig...


Ja, ja finns att träna på trots att det ingen tävling blir så igår var det lydnad med Erika och Scout.

Va mycket roligt man har för sig... Jag har en förmåga att göra en liten knix/tåhävning(??)  precis när han gör en ingång och denna sitter så ljupt rotad i mitt muskelminne att jag inte ens märker när jag gör den...Till råga på allt så har jag alltid tittat lite nedåt när Melker kommer springade vilket resulterar i att när jag nu tittar upp så stannar eller lägger han sig!!   Åhhh blir så trött på mig själv!! Gör om - gör rätt!!!


Idag blir det tillbaka till brottsplatsen och försöka träna ingångar, inkallning och framåtsändande!!!


Over and Out!








 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia Andreasson - 14 februari 2012 16:20


.....ja mycket är det som ska hinnas med....Självförvållat - javisst! Men det är ju så kul när man har en hund som Melker som bara älskar att arbeta!! Har så smått börjat anmäla till lite tävlingar bla spår i Kungälv under påsken och förhoppningsvi...

Av Mia Andreasson - 11 oktober 2011 11:39


Oj vad tiden går fort!! Dagarna bara rullar på i ett rasande tempo....kanske beror på att man alltid har fullt upp? ;) Har i vilket fall sen sist äntligen fått till ett mycket lyckat prov i jakt och ett 1:a pris blev betalningen för det!!   Melke...

Av Mia Andreasson - 13 september 2011 09:43

Hur mycket kan det egentligen regna?! Nu är det till råga på allt storm också!! Vi var 6 st tappra som träffades på Backamo för lite jaktträning igår kväll..Och herregud va det regnade!!   Delade upp oss i två gäng och körde i omgångar. Jag och...

Av Mia Andreasson - 12 september 2011 10:40

Jajjamän!! Nu har det hänt! Godkända i Elitklass spår minsann!!   Inga jättepoäng och mååånga missar men är ändå nöjd med att vi genomförde hela tävlingen samt fick fullt på både upptag o spår!   Det hela kom lite plötsligt då jag stod som 8:de...

Av Mia Andreasson - 3 september 2011 11:18

Tydligen så var det några som faktiskt läste min blogg men som inte har FB så jag fortsätter skriva lite här ändå!!    Denna vecka har varit full av träning för min och Melkers del... Började ju med ett jaktprov förra lördagen och som faktiskt fick...

Skapa flashcards