Direktlänk till inlägg 3 september 2011

kör på ett tag till.....

Av Mia Andreasson - 3 september 2011 11:18

Tydligen så var det några som faktiskt läste min blogg men som inte har FB så jag fortsätter skriva lite här ändå!!   

Denna vecka har varit full av träning för min och Melkers del... Började ju med ett jaktprov förra lördagen och som faktiskt fick mig att tappa lusten lite inför fortsatt tävlande inom just detta...


Melker gjorde ett mycket bra arbete. Satte både markering på land och vatten direkt, snygga avlämningar och tog hem allt på söket... Fick tom eloge för  en av dagens bästa hundar MEN..... bara ett andrapris då jag visslade in honom vid första viltet på söket och han menade på att om jag inte gjort det så hade han kanske sökt med vilt i munnen!!!!Vadå kanske!? Han vet ju inte!! Känns som en otroligt hård bedömning! Vi är ju i NKL!!!!   Det jag inte blir klok på är ju hur jag ska bete mig då det ibland är ok, ja tom önskvärt att göra det ena eller andra och som på nästa prov kostar dig ditt första pris!! Blir inte klok på denna sport....  Men, men vi ska kanske lära oss vi med så småningom...

Söndagen var vi på samma ställe men denna gången som funktionärer... det visade sig under dagen att ett flertal hundar snarare flyttade runt viltet i söket än apporterade det, så här fick Melker rycka in och hitta det borttappade så jag kunde återställa rutan som det skulle vara. Imponerande att se att han gång på gång hittade och fick hem det dom andra gick bet på! Inte illa för en hund som dagen innan bara fick ett andra pris!!    Påpekade detta för en för dagen något tystare och mer dämpad domare än på lördagen...Kunde liksom inte låta bli... Blev arg på riktigt då en man kom in med sin labbetik, visslade o for hela tiden samt att hans hund faktiskt tog en kaja och sprang vidare in i söket...allt detta utan påpekande från domaren. Jag frågade då vad skillnaden var från gårdagen då en vissling kostade mig förstapriset...Blev riktigt orolig då jag fick svaret - va?! Visslar han?? Jag har tinitus och hör inte så bra.... Men hallå!!?? Va lägligt det kom då?! Ja herregud... Den lär jag aldrig tävla för igen...


Sen började en ny vecka och jag gick ut hårt med både ett ganska så långt, klurigt spår samt upplet på måndagen. MYCKET bra upptag, spår och upplet!!!  Duktiga, duktiga hund!!!

På onsdagen så körde jag en "mini-tävling" med både spår, upplet och lydnad. Dock ej ett fullspår utan kanske 700 m, men ordinarie ruta på 50*50m och 5 föremål samt  ett bra lydnadspass. Spåret gick mycket bra även idag, likaså uppletet och på lydnaden fanns det både plus och minussidor... Minus för att han inte stannade på inkallningen men ett stort plus för riktigt fint framåtsändande!  


På torsdagen så hade vi träningstävling och vi fick chansen till både kommendering och störningar. Det märks så tydligt på Melker att han tycker detta är svårt så det är mycket bra att vara med på dessa tillfällen! Bra ingång och fritt följ, bra ställande på inkallningen men något het på första benet på framåtsändandet. Fick även kvitto på att jag måste öva mycket längre sträckor i kryp då han lägger ner och inte förstår efter ett antal meter utan belöning... Här har man ju varit så glad över att han krupit fint och velat belöna mycket o ofta så felet är helt mitt...  


Och så kom fredagen.....Jag skulle ändå upp till klubben för att ordna alla spår inför söndagens appell och passade på att köra lite lydnad innan Lena kom. Hade bara med mig en burk med riktigt smaskig mat och la medvetet den och klickern vid väskan. körde sen igenom hela elitprogrammet i en följd för att se vart bristerna låg..Gör detta alldeles för sällan och kan ibland inte motstå att klicka då han gör något bra..  

I vilket fall...Resultatet var väl ungefär vad jag trodde...Han håller fint genom ff, ink men när vi sen ska gå över till framåts. så har han svårt att gå ner innan grupp och är lite het efter den så roliga inkallningen... Just denna övergång måste tränas mer trots att vi lagt en hel del tid just här....Till andra benet går han mycket bättre och igår fungerade övergången mellan framåts till kryp!! Han la sig mycket bra och startade krypet lågt.Gick inte upp i någon vinkel och låg stilla under halten!   Sen är ju skallet vad det är då liten svart tar i från tårna och studsar således bakåt....Metallen gick bra och tungen något långsam. Avslutade med hopp och stege utan problem! SEN var det belöning i massor!!

Tycker inte att han går ner sig nämnvärt trots utebliven belöning vilket är bra..dock brister det ju något i koncentrationen mot slutet men det är ju övningsbart!



Idag blir det lite jaktträning med dummys och långpromenad i skogen..och imorgon blir det sökträning efter jag varit tävlingsledare.


Fullt ös som vanligt!!

Bäst att vara redo då den dagen kommer och jag faktiskt får vara med på en tävling och inte blir bortlottad!!  


Over and Out!!     

 
 
Ingen bild

Agnetha

3 september 2011 21:21

Du har svaret själv: Kolla vem som dömer innan du tävlar. ;)
Vad gäller lydnaden så har ni en massa positivt. Gott att du fokuserar på det - det andra är bara småskit som ni fixar till plättlätt. :)
Ses i morgon!

 
Ingen bild

Marie med Unni

3 september 2011 22:50

Jag läser också din blogg med stort intresse, speciellt det du skriver om "jakten". Visst är det så, att många kollar upp vem som dömer jaktproven innan dom anmäler, så borde det inte vara förstås.

 
Maria o Baccus

Maria o Baccus

5 september 2011 07:59

Va skoj att du fortsätter med bloggen :)
Sen att Erika inte har FB - de e ju en annan fråga ;)

http://www.marias4benta.wordpress.com

 
Camilla J

Camilla J

6 september 2011 18:48

Klart du ska fortsätta blogga, det är ju jätte kul att läsa vad ni gör uppe i Trollhättan =)

http://camillajacobsson.blogspot.com/camill

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia Andreasson - 14 februari 2012 16:20


.....ja mycket är det som ska hinnas med....Självförvållat - javisst! Men det är ju så kul när man har en hund som Melker som bara älskar att arbeta!! Har så smått börjat anmäla till lite tävlingar bla spår i Kungälv under påsken och förhoppningsvi...

Av Mia Andreasson - 11 oktober 2011 11:39


Oj vad tiden går fort!! Dagarna bara rullar på i ett rasande tempo....kanske beror på att man alltid har fullt upp? ;) Har i vilket fall sen sist äntligen fått till ett mycket lyckat prov i jakt och ett 1:a pris blev betalningen för det!!   Melke...

Av Mia Andreasson - 13 september 2011 09:43

Hur mycket kan det egentligen regna?! Nu är det till råga på allt storm också!! Vi var 6 st tappra som träffades på Backamo för lite jaktträning igår kväll..Och herregud va det regnade!!   Delade upp oss i två gäng och körde i omgångar. Jag och...

Av Mia Andreasson - 12 september 2011 10:40

Jajjamän!! Nu har det hänt! Godkända i Elitklass spår minsann!!   Inga jättepoäng och mååånga missar men är ändå nöjd med att vi genomförde hela tävlingen samt fick fullt på både upptag o spår!   Det hela kom lite plötsligt då jag stod som 8:de...

Av Mia Andreasson - 29 augusti 2011 20:17

Tänkte faktiskt ta ett litet uppehåll i mitt bloggande då det känns som om jag dels inte har tiden att uppdatera regelbundet och dels blir det lite dubbelt då jag lägger in vad vi håller på med på FB ....så...ni som vill följa våra äventyr är välkomn...

Skapa flashcards