Alla inlägg under oktober 2011

Av Mia Andreasson - 11 oktober 2011 11:39

Oj vad tiden går fort!! Dagarna bara rullar på i ett rasande tempo....kanske beror på att man alltid har fullt upp? ;)

Har i vilket fall sen sist äntligen fått till ett mycket lyckat prov i jakt och ett 1:a pris blev betalningen för det!!  

Melker skötte sig ypperligt och domarens kritik var b.la "...en fröjd att få dömma denna hund!"  Tror ni matte var stolt eller?!  

Trodde först inte att det skulle bli något, då vi stod som 2:a reserv och ingen hade hört av sig trots att provet var nästkommande dag....Men så ringde Carin på eftermiddagen på onsdagen! Jaaa vi var med!!

Gick upp 05,30 och så bar det av mot Bollebygd. Som det regnade! Fullkomligt vräkte ned!Var ohyggligt tacksam över att det var jakt vi skulle tävla i och inte bruks.... I jakten bryr han sig inte om lite regn inte! Däremot lydnad och mer specifikt kryp när det är blött är en helt annan sak....


I vilket fall....

Hade startnummer 8 så jag hade gott om tid till att kolla på några ekipage innan mig. Provet bestod av 2 st enkla markeringar i backe med ljung, sen helt om för ett sök. Detta var ganska så stort för att vara i Nkl vilket passar min hund mycket bra. låååååång transport ner till vattnet där det var ytterligare 2 st enkla, som kastades från båt...och så sist passivitet då nästa hund gick på markeringar...

Tyckte inte det var specillt svårt eller krångligt men när jag såg dom första ekipagen misslyckas på både markeingar o sök så började jag tvivla....


Tog ut Melker i god tid, gick en promenad och kastade några dummys... När ekipaget innan mig gick in i provet så gick jag till vattnet med Melker. Kastade här ett par dummys så han fick blöta ner sig och förhoppningsvis inte vara lika benägen att skaka sig på provet... (detta visade sig vara rätt.. ).

Så var det vår tur...

Ganska så nervös men mest för min egen skull då det sist föll på att jag visslade...  

Markeringar inga problem.. Snabbt ut - snabbt in!  

Helt om och skickade ut på söket... Flertalet hundar hade både bytt vilt och vägrat gå ut i rutan... Melker sprang snabbt ut och fick in första, andra, tredje viltet....fortsatte med fjärde och femte i rask takt...sen var det endast en and kvar långt ut mot vattnet i vass och vinden hade vi i ryggen, så den fick han ingen hjälp av.....Han sökte på bra utan att komma in o fråga..  Willy(domaren) sa att jag kunde kalla in min hund och jag trodde då jag var klar.. Melker kom lydigt in(kors!!)...

"ja, då kan du ställa upp din hund här och göra ett linjetag rätt ut.."

 - "Va?! det är ju typ 75-100m??

 - Jaa?


Fan ,fan, fan tänkte jag....Nu ryker vi på detta! Ingen annan hade ju behövt hämta allt!! Ja, ja...ställde upp Melker, skickade...han sprang rakt ut i ca 70 m sen svängde han vänster...


" - ska jag kalla in honom igen?

 - Näää....dirigera din hund!


  


 

Matten visslade stop...Hunden tvärstannde och tittade på mig!!!!!!!! Visade höger, blåste stop, sen ut!!! Melker gjorde precis som jag sa!! Närsökssignal i vassen.....vänta.....vänta....vänta......JAAAAA hund med and på väg in!!!!!  Duktiga, duktiga Melker!


 

Sen var det "bara" två enkla vid vattnet kvar. Stadig vid skottet, simmade bra och målinriktat, kom tillbaka, satte sig framför med vattnet drypande om honom. Jag tog fågeln och sa "varsegod att skaka"...och då gjorde han det!!

Såå häftig känsla när det bara funkade allt det vi övat på!


Så var det då detta med passiviteten kvar...

Melker låg tyst o snällt då näsat hund hämtade sin första markering men när andra var på väg in kunde han inte hålla sig längre och ett tydligt pip kom ur den svarte.... Trodde då att vårt förstapris rök men fick sen reda på att HP:t försvann med det ljudet men priset hade vi kvar! Här är en stor nöt att knäcka o få ordning på innan start i Ökl.....


Åkte mycket lycklig hemåt, packade om bilen, hängde på husvagnen och körde 22 mil ner till Halmstad och en våra bruksträffar där nere.

Anki och Astrid har verkligen haft ett kanonår och kom inte bara 2:a på SM utan även på Nordiska, så detta firade vi med presenter och mycket god smörgåstårta på torsdagkväll!! Grattis än en gång!!  


Sen har vi tillbringat hela helgen med att spåra, köra lydnad och upplet. Mycket nyttigt då jag på flera pass fick fram detta nosande på inkallningen som jag annars bara har sett på tävlingarna..  

Spåret på fredagen hade bokstavligt talat blåst bort då vi lagt dom på stranden och det var halv storm så det räknar jag inte...men lördagens spår med diverse klurigheter löste han galant!


Vi har haft en otroligt rolig helg med många skratt! längtar redan tills nästa gång!

Har lovat att skaffa en plats till alla bilderna också men än så länge får ni nöja er med ett smakprov då jag har tillbringat den närmaste timmen med försöka ladda ner bilderna!! Har inte riktigt tålamodet för sånt som bara krånglar....

  "Tjoohoo! Jag har hittet en pryl!!"


Over and Out!



Skapa flashcards