Direktlänk till inlägg 12 september 2011

Elithunden Melker!!!

Av Mia Andreasson - 12 september 2011 10:40

Jajjamän!! Nu har det hänt! Godkända i Elitklass spår minsann!!  

Inga jättepoäng och mååånga missar men är ändå nöjd med att vi genomförde hela tävlingen samt fick fullt på både upptag o spår!


Det hela kom lite plötsligt då jag stod som 8:de reserv och hade räknat bort denna tävlingen totalt. Satt på After Work med några arbetskamrater då det ringde..Men visst tar jag den platsen sa jag!! La på och kom ihåg att jag inte tränat nåt bruks på hela veckan......  Och jag som brukar ha värsta planerna inför en tävling... Ja,. ja det går som det går tänkte jag...


Söndagen kom och vi var på plats i Edet strax innan 07,00... Erika kom som stöd o support...Tack för det!!  

Jag drog startnummer 10 och skulle således börja med plats, stege och lydnad... Just som vi höll på med lottningen kom värsta åskovädret in och det forsade ner utanför...Typiskt!!

Schysst av dom tävlingsansvariga att flytta på platsen och invänta lite uppehåll innan första start!

Gick in som nummer 3 (8 och 9 var före mig resten var på spåren). Melker som hatar blöta planer var så där nöjd och ändå hade jag haft honom ute länge för att just blöta ner hela honom och vänja honom lite...Kändes ok vid uppvärmning men när jag kom ut från planen var känslan urusel! Det kändes inte som om vi jobbade ihop alls!!  Nollade krypet och det förstår jag med det underlaget, men tyckte att han gick ner sig överlag och inte tyckte det var kul alls... Blev lite ond cirkel då jag beter mig konstigt då han inte är som vanligt och då undrar han vad det är med matte osv..... Onödiga poängavdrag för dk vid nosande mm..  


Men som vanligt uppfattade nog jag det hela värre än vad det egentligen var och fick lite pep-talk av Erika innan avfärd mot skogen.

Väl där väntade jag bara några minuter innan domarna kom... Melker taggad som tusan. Gick rakt o fint ut i rutan ca 10 m, svängde sen lite svagt utåt vänster, tar tag i spåret och väljer höger...Jag hade ingen aning om det var rätt eller fel då rutan låg så att det kunde gå åt vilket håll som helst.... Höll andan och inväntade "bakspår - tillbaks till rutan"....,men..... det kom inget!!!! Hurra!! Åt rätt håll och fullt på upptaget!! Sen tuffade det på i en väldans fart! Hade lite strul runt pinne nr 2 men han löste det ganska så snabbt. Kul spår med blandad terräng. Var ute på kalhygge och trampade runt i mosse för att sen gå i barrskog och tom lite grästerräng..

Hittade alla 7 små och den stora!! Kom runt på ca 18 min så det är tur jag är långbent och hinner med den svarte!!  Mycket nöjd men hans arbete och vi har det såååå mysigt där ute i skogen alldeles ensamma.... Kastar fiskbullar och matar med pastej från fingret dricker vatten och pussar och klappar i mängder...Han är så söt då han visar mycket tydligt då han är klar att gå vidare...Ställer sig i spårets riktning och tittar rakt fram med svansen frenetiskt viftade! Mattes älskling!  


Sen hann vi egentligen bara landa på klubben för att gå direkt till uppletet.

Detta är nog det enda jag är lite besviken på då han vanligtvis är grym på upplet...

Just denna dag så var nog den lilla labradorhjärnan inställd på  - spring lååååångt ut och lyssna inte på mattes hojtanden...  Vi fick in 3 föremål och jag förstod att det sista låg i högerhörn men just dit ville inte dom små benen springa...3 föremål och en del tjat...Hmmm


Nåväl.... Blev i alla fall 8 av 15 och godkänd elitspår!

Mycket att jobba på, men när man fått lite distans till det, en helt ok premiär! Vi ska ju ingenstans, utan ska ju vara kvar i denna klass i minst 6 år till! Det syns ju så tydligt på dom äldre hundarna vilken rutin dom har! Resan dit är lång men det är ju den vi ska njuta och ha roligt av!


Nu till helgen är det tävling i Lerum, men jag är än så länge bara på reservlistan men vi får väl se!

Ringer dom så kommer vi!  


Over and Out!

 
 
Ingen bild

Susanne

12 september 2011 12:56

Bra jobbat,inte lätt med lydnaden när planen är som en sjö.
Susanne

 
Ingen bild

Ursula

13 september 2011 08:08

Duktiga duktig er, så kul att läsa om hur det gick för er. Näst gång så.... :-)

//Ursula, Ture och M1

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia Andreasson - 14 februari 2012 16:20


.....ja mycket är det som ska hinnas med....Självförvållat - javisst! Men det är ju så kul när man har en hund som Melker som bara älskar att arbeta!! Har så smått börjat anmäla till lite tävlingar bla spår i Kungälv under påsken och förhoppningsvi...

Av Mia Andreasson - 11 oktober 2011 11:39


Oj vad tiden går fort!! Dagarna bara rullar på i ett rasande tempo....kanske beror på att man alltid har fullt upp? ;) Har i vilket fall sen sist äntligen fått till ett mycket lyckat prov i jakt och ett 1:a pris blev betalningen för det!!   Melke...

Av Mia Andreasson - 13 september 2011 09:43

Hur mycket kan det egentligen regna?! Nu är det till råga på allt storm också!! Vi var 6 st tappra som träffades på Backamo för lite jaktträning igår kväll..Och herregud va det regnade!!   Delade upp oss i två gäng och körde i omgångar. Jag och...

Av Mia Andreasson - 3 september 2011 11:18

Tydligen så var det några som faktiskt läste min blogg men som inte har FB så jag fortsätter skriva lite här ändå!!    Denna vecka har varit full av träning för min och Melkers del... Började ju med ett jaktprov förra lördagen och som faktiskt fick...

Av Mia Andreasson - 29 augusti 2011 20:17

Tänkte faktiskt ta ett litet uppehåll i mitt bloggande då det känns som om jag dels inte har tiden att uppdatera regelbundet och dels blir det lite dubbelt då jag lägger in vad vi håller på med på FB ....så...ni som vill följa våra äventyr är välkomn...

Skapa flashcards